Varför sker skador i trafiken?

För att förebygga skador inom yrkestrafiken, är det viktigt att veta varför skadorna sker.

Det är en inte allt för lätt fråga att svara på. Då anledningarna antagligen är lika många som antalet viljor och tankar bland dem som framför alla fordon på våra vägar. 

Men det kan kokas ner och generaliseras till ett par olika områden, oavsett om du kör lastbil, buss eller annat fordon, i yrkestrafik, i tjänsten eller privat.

Skador eller olyckor?

Roadwise, skada buss, skadad buss, spårvagn, olycka

Till att börja med tycker jag inte att vi ska kalla dessa skador för olyckor, för när vi använder uttrycket olyckor, är det lätt att tänka som så att det inte är något som går att påverka. Utan att det är saker som bara sker, utan att vi faktiskt har så mycket med dem att göra. 

Liknelsen mellan olyckor och otur, ligger nära varandra. Det är faktiskt bevisat att den mänskliga faktorn ligger bakom 95% av alla skador. Alla som har haft en skada, kanske likväl har mycket otur i livet, och när de tänker, men det ligger nog närmare till hands att några av nedanstående alternativ varit inblandade. 

Distraktion

roadwise, distraktion, öl, hundvalp, grill, leksaker

Saker, händelser och tankar som får oss att göra annat istället för att fokusera på trafiken runt om oss, vägskyltarna, parkerade fordon, djur, natur, vuxna och barn, som rör sig på och vid vägen, utan istället får oss att tänka på något annat, titta åt ett annat håll, dröja kvar med blicken vid något som väckt intresse. 

Vad det än kan vara så är allt detta något som gör att vi kan missa den där bilen som kommer ikapp oss väldigt snabbt på motorvägen, när du inte bytt tillbaka till det högra körfältet, vilket gör att någon av er behöver kompensera för ditt misstag, ett misstag som kan göra att risken för att en skada i trafiken ska uppstå ökar. Eller barnet som inte verkar ha uppfattat att det faktiskt kommer ett fordon, som du i normala fall skulle sett och börjat planera för att passera i väldigt god tid, plötsligt kan innebära att du istället för att som i normala fall anpassat din hastighet, för att kunna passera via den andra delen av vägen innan eller efter den mötande bilen, nu istället tvingas bromsa och tappa både tid, takt och några extra droppar drivmedel. 

Förutom det som kan ske och sker utanför ditt fordon finns det en hel del vid din förarplats som också kan stjäla din uppmärksamhet. 

Bakom ratten

Även där du sitter finns det gott om saker och information som kan göra att det kan tära på din uppmärksamhet. Om du är som jag, kanske du också tycker att det är kul och intressant att se hur din aktuella förbrukning rör sig upp och ner i takt med hastighet, lastens vikt, väglag och vägens lutning. Eller om det inte är lite kallare inne tunneln eller nere i den där sänkan än uppe på toppen. Mycket information blir det och finns där tillgängligt, det gäller att inte låta den ta för mycket uppmärksamhet, för ofta.

Radio, musik eller ljudbok

Ett trevlig resesällskap som varierat underhåller, upplyser, informerar och irriterar. Goda nyheter likväl dåliga nyheter via radion kan göra att vi kan försöka tänka sig in den situationen att om det var jag eller någon jag känner, hur hade det påverkat mig. 

En låt kan få både många minnen att tränga fram, både bra och dåliga samt att den kan påverka hur du känner dig, blir du snabbare, bättre eller mer harmonisk? 

Eller ljudboken som bara är så spännande, så spännande att du sitter kvar ett par extra minuter efter ankomst, bara för att få höra hur det går. 

Färdskrivaren

Tryckte jag rätt, hann färdskrivare med. Hinner jag fram i tid, bara det inte inträffat en skada till längre fram. Om jag nu inte hinner fram, var ska jag då stanna? 

Färdskrivaren och kör och vilotider är direktkvalificerade till att vara med på denna lista över exempel på saker som distraherar och irriterar. Med all den stress och press som de tillför, trots att det inte var det som var tanken eller avsikten med denna apparat eller lag.

Andra i fordonet

roadwise, buss, passagerare

Passagerare, barn eller respektive, alla kan de störa dig eller agera på sådant sätt att du bara måste titta i backspegeln för att se vad de håller på med, vem är det som för sådant oväsen, eller är det någon som förstör eller klottrar något. Han som sover näst längst bak, undrar var han ska gå av, bara han inte mår illa.

Telefonen

roadwise, iPhone, appar, distraktion

Mobiltelefon är lika med distraktion, och om man samtidigt framför ett fordon, är det inte en bra kombination.

Detta är oavsett om du håller telefonen i handen eller använder handsfree. Det är klart att det blir betydligt lättare att manövrera fordonet, växla och att hålla koll i speglarna om man slipper hålla i en telefon med ena handen.

Men faktum är att det är själva samtalet som påverkar din förmåga att framföra fordonet på ett säkert sätt. Läs mer om telefonen som distraktion.

Förtäring

roadwise, kaffe, termos,

Att få starta en tidig morgon med att köra iväg, och under vägen i godan ro få smaska i sig av både sina goda smörgåsar, och sitt eget kaffe i sin favoritmugg, det tillhör en av mina egna favoriter. Jag tror inte att detta allena är något som tar uppmärksamhet, utan jag tror istället att det faktiskt kan bidra till välmående och trivsel bakom ratten vilket gör att man faktisk blir mer harmonisk och avslappnad, livet blir lite bättre och vägen känns med ens inte alls lika lång. 

Sen bör man naturligtvis inte göra mackorna eller brygga kaffet eller ens fylla på kaffemuggen under färd. Utan jag menar när det finns färdigt och inom räckhåll.

Exempel

Om det krävs en koncentration och skicklighet på nivå 50 för att framföra ett fordon säkert och för att undvika skador, och i normala fall har du erfarenhet, skicklighet och en koncentrationsnivå som gör att du ligger på 75. Varje sak din hjärna utsätts för och som drar tankeverksamhet eller gör att du börjar tänka på annat, gör att du tappar lite av din förmåga, vilket i sin tur gör att risken att det ska inträffa en skada på ditt fordon och dig ökar. 

Exempel, du tog precis en stor tugga på din macka, nu ska du dricka lite kaffe, när det ringer på telefonen, du lyckas sätta ner koppen igen, tuggar färdigt och svarar på telefonsamtalet, när det kommer en trafiknyhet om en skada som inträffat längre fram på vägen via radion, och en bil bakom dig blinkar för omkörning. I normala fall är inget av detta isolerat några problem att hantera, men allt detta på samma gång gör att det naturligtvis går åt processorkraft ifrån din hjärna till att sköta och ha kontroll på alla dessa uppgifter. 

Alla dessa intryck och händelser skulle kunna göra att du hamnar under den nivå som faktiskt krävs för att framföra fordonet säkert, det är inte synonymt med att du inte kommer att klara av det, bara att din aktuella skicklighet är nedsatt och att risken för att du missar något eller gör ett misstag ökar, vilket gör att skadorna kryper närmre.

Stress och tidspress

Att vara sen påverkar oss alla. Ingen vill vara sen, vare sig det är till ett möte, en godsleverans eller den tid som angivits i en tidtabell. När vi inser att vi riskerar att bli försenade eller att det redan är ett faktum, gör vi alla ett aktivt val. Valet baseras på tidigare erfarenheter, historik av skador, sannolikhet och konsekvens av att alternativt åka fast för fortkörning, riskera att bli inblandad i en skada eller att få höra både ett och annat av antingen chefen, passagerare eller godsmottagaren. Detta styr oss i vilket val vi gör. Läs mer om körning under tidspress.

Men vad ska jag då göra?

Tejpa över instrumenteringen, stänga av radion och sätta på skygglapparna? Nej naturligtvis inte. Det viktiga är förståelsen för att trafiken är en komplicerad och faktiskt farlig miljö, men en mängd olika parametrar som vi både styr över men även en hel del som vi inte kan kontrollera. 

Det är naturligtvis även av stor vikt att vi ger oss själva de bästa förutsättningarna, vi bara kan för att minimera antalet störande element. Eller för att vara tydlig, exempelvis ibland strunta i telefonen som ringer, eller faktiskt vrida ner volymen på radion eller kanske helt stänga av den, när vi vet att det kommer att krävas lite mer av dig som förare för att det ska bli bra, och med bra menar jag att det inte ska ske några skador.

Varje skada som kan förebyggas och förhindras, är en stor vinst och som leder till bättre lönsamhet och en bättre arbetsmiljö. Var rädda om er där ute!